Junior onderzoeker voor het cluster Finance, Regulering en Governance

SEO Economisch Onderzoek verricht onafhankelijk toegepast economisch onderzoek in opdracht van overheid en bedrijfsleven. Ons onderzoek heeft een sterk analytisch karakter en is geconcentreerd rond zestien expertisegebieden. Voor meer informatie over SEO, zie onze website: www.seo.nl

Wij zoeken een:

Junior onderzoeker voor het cluster Finance, Regulering en Governance.

Wil jij je analytische vaardigheden inzetten voor maatschappelijke kwesties? Wil jij beleidsmakers en andere (internationale) opdrachtgevers adviseren over economische vraagstukken? Wil je onderdeel zijn van een gezellig en jong team, met veel aandacht voor jouw persoonlijke ontwikkeling op een toplocatie in hartje Amsterdam?

Dan is de baan van Junior onderzoeker in het cluster Finance, Regulering en Governance van SEO Economisch Onderzoek echt iets voor jou!

Waar je komt te werken

Je komt te werken bij SEO Economisch Onderzoek. SEO:

• Is een toonaangevend onderzoeksbureau
  • Is een belangrijke adviseur over economische vraagstukken
  • Verricht onderzoek voor en geeft advies aan ministeries, toezichthouders, semipublieke instellingen, brancheverenigingen, lokale overheden en sociale partners. In het binnenland en het buitenland.
  • Heeft ruim 40, veelal jonge, maar ook een aantal zeer ervaren, onderzoekers.
  • Is gevestigd in het centrum van Amsterdam, naast de Roeterseilandcampus van de UvA.
  • Heeft een groot netwerk van bedrijven, kennisinstellingen en publieke instellingen met wie we samenwerken of voor wie we vragen beantwoorden

SEO beschikt over een jong en divers team, die voor het grootste gedeelte bestaat uit economen en econometristen. Het cluster Finance, Regulering en Governance binnen SEO Economisch Onderzoek kent een zeer breed werkterrein. Wij doen onderzoek naar en geven advies over onder meer de volgende onderwerpen:

• Woningmarkt
  • Financiële markten
  • Corporate governance
  • Overheidsfinanciën
  • Ondernemerschap en productiviteit
  • Regulering van/toezicht op de financiële sector.

Wat je gaat doen

Als Junior onderzoeker Finance, Regulering en Governance werk je in een team van onderzoekers bij een toonaangevend onderzoeksbureau. Je werkt aan meerdere korte of lange onderzoeken tegelijkertijd op maatschappelijke relevante economische vraagstukken. Dit doe je in teamverband. De werkzaamheden zijn breed en verschillen per project, deze bestaan onder andere uit:

• Dataverzameling en econometrische analyses,
  • Kwalitatieve economische analyses en literatuurstudie,
  • Schrijven van rapporten en verzorgen van presentaties,
  • Het binnenhalen van nieuwe opdrachten,
  • Adviseren van opdrachtgevers,
  • Bijdragen aan wetenschappelijke publicaties
  • Je hebt een masteropleiding afgerond met uitstekende resultaten in een kwantitatieve richting zoals economie, econometrie, finance, natuurkunde of wiskunde. Een PhD is niet vereist, maar wel een pré.
  • Je hebt aantoonbare interesse op het gebied van economie in brede zin en financiële markten in het bijzonder.
  • Je bent ondernemend, onafhankelijk en nieuwsgierig ingesteld.
  • Je schrijft gemakkelijk.
  • Je hebt goede analytische en communicatieve vaardigheden.
  • Ervaring met statistische software (bijvoorbeeld Stata of R), programmeervaardigheden (bijvoorbeeld Python of C++) zijn niet vereist, maar wel een pré.

Wat we bieden

• Goede begeleiding om je te ontwikkelen als onderzoeker en adviseur.
  • Mogelijkheid om je analytische vaardigheden maatschappelijk in te zetten.
  • Kansen en verantwoordelijkheid om zelfstandig opdrachten binnen te halen en uit te voeren. Daarbij heb je de creatieve vrijheid om zelf ook met ideeën voor projecten te komen.
  • Persoonlijke ontwikkeling en groei. SEO biedt een reeks van reguliere cursussen aan, waaronder van het prestigieuze Tinbergen Instituut.
  • Mogelijkheid om wetenschappelijke publicaties te schrijven.
  • Platte en informele organisatie bestaande uit veelal jonge medewerkers.
  • Prachtige locatie in hartje Amsterdam.
  • Flexibele werktijden: je kunt grotendeels zelf je uren indelen, waarbij thuiswerken goed mogelijk is.
  • Uitstekende (secundaire) arbeidsvoorwaarden: marktconform salaris, OV-vergoeding, pensioenregeling, vakantiegeld, eindejaarsuitkering en een resultaatdelingsregeling.

Als werkgever handhaaft de SEO een beleid van gelijke kansen. We vinden diversiteit belangrijk en zetten ons volledig in om een plek te zijn waar iedereen zich thuis voelt. We koesteren de onderzoekende geest en het doorzettingsvermogen en laten de ruimte om door te vragen. Bij ons vormen nieuwsgierigheid en creativiteit de heersende cultuur.

Reageren?

Heb je interesse in deze functie, stuur dan een motivatiebrief en je CV naar sollicitatie@seo.nl.Voor meer informatie over de vacature kun je contact opnemen met Michiel Bijlsma, hoofd van het cluster Finance, Regulering en Governance (m.bijlsma@seo.nl).

Master students
31/08/2022