Vacancies Utrecht University School of Economics

Vacancies

Stagiair(e) / trainee bij VNO-NCW en MKB-Nederland, team Economie, Ondernemerschap en Internationaal (EOI) Afdeling Internationaal Ondernemen

Type:
Description

Zoek jij een uitdagende stage waarin je meemaakt hoe de internationale belangenbehartiging van het Nederlands bedrijfsleven in de praktijk vorm krijgt? Heb jij interesse in politiek, internationale handelsbevordering, bedrijfsleven en internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (IMVO)? Ben jij een enthousiaste student of net afgestudeerd? En heb jij ondernemersmentaliteit? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Wie zijn wij?

VNO-NCW en MKB-Nederland zijn de grootste ondernemingsorganisaties van Nederland. Samen komen wij op voor de belangen van onze leden, zo’n 300.000 bedrijven in Nederland. Wij maken ons hard voor een kansrijk ondernemersklimaat, zowel nationaal als internationaal.
(www.vno-ncw.nl en www.mkb.nl)

Het team Economie, Ondernemerschap en Internationaal (EOI) is o.a. verantwoordelijk voor de lobby op internationale dossiers. Hieronder vallen zaken als export, innovatie, economische diplomatie, handelspolitiek, IMVO en uitwerking van de Afrikastrategie. Het team heeft een actieve lobbyrol in internationale handelsbevordering vanwege o.a. haar participatie in handelsmissies en internationale (staats)bezoeken.
Bij deze activiteiten wordt nauw samengewerkt met de Nederlandse overheid. Denk aan het ministerie van Buitenlandse Zaken, het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en het Nederlandse én internationale diplomatennetwerk.

Wat ga jij doen?

• Ondersteunen in de lobby op het terrein van internationaal ondernemen, zoals export, innovatie, handelspolitiek, internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen. Concreet houd je je bezig met het organiseren van CEO Ronde Tafels en bijeenkomsten met brancheorganisaties en bedrijven, het inventariseren van praktijkvoorbeelden, én meeschrijven aan lobby-standpunten, brieven aan de Tweede Kamer en artikelen.
  • Ondersteunen in de inhoudelijke voorbereiding van internationale bezoeken, seminars en economische missies.
  • Meewerken aan projecten op het terrein van handelsbevordering.
  • Voorbereiden van gesprekken tussen de voorzitters van VNO-NCW en MKB-Nederland en ambassadeurs.
  • Het bijwonen en het verslagleggen van vergaderingen in de Tweede Kamer inzake o.a. internationale handel.
  • Beantwoorden van informatieverzoeken van leden.
Profile

Wie ben jij?

Wij zoeken een enthousiaste en gemotiveerde student (minimaal derde jaar bachelor of master; of net afgestudeerd). Affiniteit met zowel het bedrijfsleven als internationale politiek zijn absoluut een pré. Uitstekende kennis van Nederlands en Engels in woord en geschrift is een voorwaarde. Net zoals een heldere schrijfstijl en goede communicatieve vaardigheden. Een derde moderne taal is zeker een voordeel maar geen vereiste. Goede beheersing van Microsoft Office. Affiniteit en/of ervaring met (online) communicatie is een pluspunt.

Application Procedure

Praktische informatie

Team Economie, Ondernemerschap en Internationaal (EOI) zoekt een enthousiaste en gedreven stagiair(e) voor de periode van 1 september 2022 t/m 28 februari 2023.

Binnen het team heerst een open werksfeer. Eigen initiatief wordt gewaardeerd én zeker gestimuleerd. Als medewerker van VNO-NCW en MKB-Nederland werk je veel samen met stakeholders uit zowel de publieke als de private sector. De stage biedt voldoende mogelijkheden om ervaring op te doen en kennis uit te breiden op het gebied van internationaal economisch beleid. Bovendien kan deze stage veel leuke en nuttige contacten opleveren!
Gedurende de stage wordt voldoende aandacht besteed aan feedback door de stagebegeleider.

Voor deze stage bieden wij een passende stage- en reiskostenvergoeding. De standplaats voor de stage is ons hoofdkantoor in Den Haag.
Voor nadere informatie kun jij contact opnemen met Louise Beduwé, secretaris International Affairs (beduwe@vnoncw-mkb.nl), M +31 6 11351713 of met Mirian Keuning, secretaris International Affairs, (keuning@vnoncw-mkb.nl, M +31 6 13799869.

Interesse?

Stuur jouw motivatiebrief en CV uiterlijk 22 juli 2022 aan secretariaateconomie@vnoncw-mkb.nl. De gesprekken zullen plaatsvinden op ons hoofdkantoor in Den Haag.

Preference for bachelor or master student:
No preference
Starts: